Verslag van bijeenkomst ministers van JBZ

VEILIGHEID VAN DE BIJEENKOMSTEN VAN DE EUROPESE RAAD EN VAN ANDERE VERGELIJKBARE GEBEURTENISSEN

Conclusies van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten "De Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten memoreren dat een van de doelstellingen van de Europese Unie is, de Unie te handhaven en te ontwikkelen als een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid. In een dergelijke ruimte moeten de burgers het recht genieten om: i) hun meningen vrij te uiten en vreedzaam bijeen te komen, rechten die worden weerspiegeld in het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens; en ii) dit te doen in omstandigheden waarin er geen gevaar voor hun eigen veiligheid bestaat noch voor die van andere burgers of eigendommen.

De Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten betreuren de daden van degenen die deze democratische rechten misbruiken door het opzetten, plannen en uitvoeren van gewelddaden die samenvallen met openbare demonstraties.

Voorts spreken zij hun bezorgdheid uit over de dreiging waaraan politieambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de handhaving van de openbare orde zijn blootgesteld. Om ervoor te zorgen dat deze doelstellingen ook in de context van bijeenkomsten van de Europese Raad en andere vergelijkbare gebeurtenissen kunnen worden bereikt, herinneren de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten, naast de noodzaak van een dialoog met niet-gouvernementele organisaties, sociale partners en civiele samenleving, met name aan het belang van - een opbouwende dialoog tussen de organisatoren van openbare demonstraties en de wetshandhavingautoriteiten van het gastland en, - nauwe internationale contacten, vooral tussen de wetshandhavingautoriteiten van de lidstaten zelf, om ervoor te zorgen dat dergelijke legitieme demonstraties niet door andere elementen worden uitgebuit of misbruikt met als enig doel het plegen van collectieve of individuele gewelddaden.

Voortbouwend op de mogelijkheden die worden geboden door bestaande rechtsinstrumenten en de binnen de Europese Unie opgezette organen, met name de bepalingen van de Overeenkomst ter >uitvoering van het Akkoord van Schengen (vooral artikel 46) en het gemeenschappelijk optreden van 26 mei 1997, door de Raad aangenomen op grond van artikel K.3 van het Verdrag betreffende de Europese Unie met betrekking tot deN="LEFT" samenwerking op het terrein van de openbare orde en veiligheid, zijn de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten van mening dat het belang van doeltreffende Europese samenwerking op het terrein van de openbare orde moet worden benadrukt. Zij zijn van oordeel dat de Task Force van Politiechefs een aanzienlijke bijdrage moet leveren tot de praktische uitvoering van de samenwerking tussen de wetshandhavinginstanties van de lidstaten.

De Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten erkennen dat het gastland verantwoordelijkheid voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid in de context van bijeenkomsten van de Europese Raad en andere vergelijkbare gebeurtenissen draagt, maar zijn van oordeel dat de volgende operationele maatregelen ertoe kunnen bijdragen de risico's van ernstige verstoringen van de openbare orde te beperken.

1. Politiële samenwerking

a) de activering in de lidstaten van een vast nationaal contactpunt voor het inwinnen, analyseren en uitwisselen van relevante informatie; b) de instelling op verzoek van het land waar de gebeurtenis plaatsvindt, van een groep verbindingsfunctionarissen die vóór, tijdens en na het evenement door de lidstaten waaruit de risicogroepen afkomstig zijn, kunnen worden afgevaardigd; c) de inzet van politie- of inlichtingenfunctionarissen die in staat zijn tot identificatie van de personen of groepen die een bedreiging voor de openbare orde en veiligheid kunnen vormen en die ter beschikking worden gesteld door de lidstaten waaruit zij afkomstig zijn; d) de permanente follow-up van dit operationele proces door de in artikel 3 van bovengenoemd gemeenschappelijk optreden vermelde hoofden van de centrale instanties. Deze groep kan op verzoek van het gastland in de formatie Task Force van Politiechefs bijeenkomen om met name: - advies uit te brengen over de geschiktste operationele maatregelen om te zorgen voor de doeltreffende politiebewaking en veiligheid van Europese Raden en soortgelijke gebeurtenissen; - bij te dragen tot doeltreffende politiële samenwerking binnen de EU ter ondersteuning van de lidstaat die gastland is; - en toe te zien op de doeltreffendheid van deze regelingen en deze en beste praktijken mee te delen aan de bevoegde Raadsgroepen. De Task Force van Politiechefs kan een beroep doen op deskundigen op het gebied van openbare orde om hen in deze taken bij te staan; e) het maken, telkens als dat mogelijk is, van een gemeenschappelijke analyse van de ordeverstoringen, delicten en groepen. In het kader van het beraad over de wijziging van de Overeenkomst tot oprichting van Europol zal de Raad de mogelijkheid bespreken van uitbreiding van de bevoegdheden van Europol ter zake; f) de organisatie van specifieke opleidingen door de Europese Politieacademie (EPA) met inbegrip van de uitwisseling van beste praktijken. De Raad is ingenomen met het voorstel van enkele lidstaten om onder zijn auspiciën in Frankrijk een seminar te organiseren op het gebied van handhaving van de openbare orde en is verheugd over het in het kader van het programma OISIN met het oog op communautaire financiering ingediende project. 2. Uitwisseling van informatie, met inachtneming van het recht op bescherming van persoonsgegevens a) het inwinnen, inzamelen en uitwisselen van de in artikel 1 van bovengenoemd gemeenschappelijk optreden vermelde informatie, met inbegrip van open bronnen, in overeenstemming met de nationale wetgevingen; b) in dit kader, in de aanloop naar en tijdens de gebeurtenis, de uitwisseling van informatie via de in punt 1 genoemde verbindingsfunctionarissen; c) de opstelling door de betrokken lidstaat, onmiddellijk nadat zich verstoringen van de openbare orde hebben voorgedaan, van een verslag van incidenten en vervolgens van een evaluatieverslag, en de toezending daarvan aan de in artikel 3 van bovengenoemd gemeenschappelijk optreden bedoelde centrale instanties; d) het gebruiken van alle juridische en technische mogelijkheden voor de uitbreiding en bevordering van een snelle en meer gestructureerde uitwisseling van gegevens over gewelddadige ordeverstoorders op basis van nationale gegevensbestanden.

3. Maatregelen aan de grenzen

In overeenstemming met het communautair recht, het nationaal recht en de fundamentele rechtsbeginselen: a) verwijderingmaatregelen uitvoeren die zijn genomen in het kader van de handhaving of het herstel van de openbare orde en meewerken aan de repatriëring van de verwijderde onderdanen; b) alle in de lidstaten bestaande juridische mogelijkheden gebruiken om te verhinderen dat personen die als verstoorders van de openbare orde bekend staan, zich naar het land begeven waar de gebeurtenis wordt gehouden, indien er ernstige redenen zijn om aan te nemen dat deze personen zich verplaatsen met het oogmerk ernstige verstoringen van de openbare orde te organiseren, te veroorzaken of daaraan deel te nemen; c) toepassing, door de betrokken landen van de bepalingen van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen, met name indien dit onontbeerlijk blijkt, van artikel 2, tweede alinea; d) zo nodig, met de betrokken landen regelingen overeenkomen om gemeenschappelijke of gecoördineerde preventieve patrouilles mogelijk te maken of gezamenlijke controles uit te voeren.

4. Justitiële samenwerking

a) De bevordering van rechtstreekse samenwerking tussen de justitiële autoriteiten of andere bevoegde autoriteiten, met name de tenuitvoerlegging van verzoeken om rechtshulp, door uitwerking van modellen voor rogatoire commissies en de aanwijzing van contactpunten die 24 uur per dag bereikbaar zijn, waardoor de noodzakelijke rechtshulp op gang kan worden gebracht. Deze rechtstreekse contacten kunnen worden vergemakkelijkt door het Europees justitieel netwerk. b) De toepassing van adequate middelen voor constatering en onderzoek zodat gewelddadige ordeverstoorders kunnen worden vervolgd en veroordeeld zonder ongewoon uitstel en met naleving van de waarborgen voor een eerlijke behandeling.

5. Organisatorische maatregelen

a) het ontwikkelen van een gemeenschappelijke communicatieaanpak, zowel wat de betrekkingen met de verschillende betrokken actoren, als wat de algemene communicatie betreft; b) het betrekken van de organisator van een evenement bij het nemen van interne veiligheidsmaatregelen; c) het uitwisselen, met het oog op de ontwikkeling van een gemeenschappelijke aanpak, van informatie, onder meer via het Europees netwerk inzake criminaliteitspreventie, over de beste praktijken voor het aangaan van opbouwende dialogen met organisatoren van demonstraties om ervoor te zorgen dat legitieme demonstraties niet door groepen met gewelddadige plannen worden uitgebuit.".