contacht usga terugnaar de homepagina


Actie KLM-hoofdkantoor


Woensdag 17 november was het de beurt aan het KLM- hoofdkantoor. Om 07.30 uur werd verzameld op het Autonoom Centrum. Vandaag hadden we maar geen pers gebeld. De actie wordt in een verwarrend gesprek doorgesproken. Om 08.10 is het plan duidelijk. Ons vliegtuig met de ingebouwde dubbele vliegtuigstoelen zit reeds in de KLM- bus. Met acht mensen vertrekken we naar Amstelveen. Het plan is simpel: we gaan naar het hoofdkantoor, proberen door de slagboom het grote priv‚-terrein op te komen, de bus voor de hoofdingang te krijgen, een beetje folderen en kijken wat mogelijk is.

Zo gezegd, zo gedaan. Komen we daar aan, ziet de bewaker bij de ingang van het terrein aan de Amstelveenseweg onze mooie bus aankomen, hij zwaait naar ons als we het terrein oprijden. Grote hilariteit in de bus. Waar is die hoofdingang nou? Het is een groot terrein met veel geparkeerde auto's, het gebouw is een beetje onoverzichtelijk. Rechts, links. We zetten de bus keurig pal voor de hoofdingang en stappen rustig uit. Zetten we het vliegtuig v¢¢r de ingang? Jaja, doen. E‚n van ons neemt enkele folders mee en zegt "ik ga het kantoor in" en gaat door de draaideur naar binnen. Hij is de enige die in keurig in pak is gekleed. Buiten wordt snel het vliegtuig in mekaar gezet en krijgt het personeel die het gebouw ingaat een folder. Het is 08.35 uur. Binnen is na een kwartier onopvallend wachten bij de draaihekjes (ze werken met een magneetpasje) vlakbij de balie het moment daar waarop alle blikken een andere kant zijn gericht. De actievoerder in pak springt onopgemerkt over een draaihek en verdwijnt langs de liften de trap op. Gewoon doen of je erbij hoort en het gebouw verkennen. Doel is uiteraard de directiekamer. Door de gangen lopend hoor je her en der dat gesproken wordt over de demonstranten buiten. E‚n persoon zegt het eens te zijn met het feit dat niet de KLM, maar de overheid verantwoordelijk zou moeten zijn voor uitzettingen. Het bronst in het gebouw. Na een paar gangen en verdiepingen is de juiste vleugel gevonden. Bij het betreden van deze directievleugel wordt hij benaderd en gevraagd voor wie hij komt. "De directeur". "Bent u van de KLM?". "Ja, natuurlijk". Uiteindelijk komt hij niet verder dan de secretaris en overhandigt hem een tweetal folders met het verzoek het aan de directeur door te geven. De verbaasde secretaris vergezelt de actievoerder naar de balie. "Dat heeft u goed gedaan om tot hier te komen. Bent u alleen hier binnen gekomen?". "Nee hoor, we zijn met z'n drie‰n naar binnengeglipt". Snel wordt het gebouw doorgelopen op zoek naar de ontbrekende twee. Hoofdsecurity, politie erbij gehaald. De twee worden niet gevonden. Na wat verwarrende tegenstrijdige informatie van onze kanten denken zij dat vier mensen nog binnen zitten in plaats van twee. Wij krijgen het bevel het terrein te verlaten. Er is flink gefolderd, er zijn mooie foto's gemaakt (zie elders), er is meer discussie uitgelokt binnen het bedrijf en bovendien heel wat verwarring geschapen.

Bij het verlaten van het terrein komt van de Amstelveenseweg een auto met twee inzittenden aangescheurd die bij ons stopt. "Is ‚‚n van jullie S. B.?" Het is dhr T. Platenkamp, sr. VP Security Services van de KLM. Hij is een oudgediende, en niet de geringste: voormalig commissaris bureau Bijzondere Zaken van de Centrale Recherche bij de Gemeentepolitie Amsterdam, chef van de groep overvallen en de zedenpolitie, tweede man van de Centrale Recherche Informatiedienst (oa terreurbestrijding), opleiding gevolgd bij de FBI, enz, enz. Hij is binnen de KLM nu verantwoordelijk voor de afhandeling van de uitzettingen en houdt zich nog steeds binnen zijn KLM-functie bezig met terreurbestrijding. Hij heeft het gesprek geregeld tussen het Autonoom Centrum en de KLM in 1997, waar trouwens niets uitkwam. Terug naar vandaag. Er is met Platenkamp wat discussie over de betrokkenheid van de KLM met het uitzettingsbeleid. Hij ontkent dat de KLM kan weigeren. Wij zeggen dat de KLM dit wel kan. Ja, hij was op de hoogte van de acties die wij voerden. Tenslotte vraagt hij of wij in zijn voor een gesprek met de KLM. Wij zeggen wel te willen. Er worden handen geschud en om 10.10 uur verlaten wij het hoofdkantoor en rijden opgetogen terug naar het Autonoom Centrum.

volgendenaar boven