inhoud Koppelingswetkrant, 21 maart 1996 De Koppelingswet, sluitstuk van het vreemdelingenbeleid Gevolgen voor vrouwen Vreemdelingen Administratie Systeem Wie zijn nu die illegalen Tarak; de praktijk van de Koppelingswet Kritiek en verzet Kerken Lokale politiek en belangengroepen Koppelingswet en anti-racisme Niet uitsluiten, maar openbreken |
Sluitstuk van het Vreemdelingenbeleid
De laatste jaren is het Nederlands vreemdelingenbeleid aan alle
kanten aangescherpt. Strengere normen voor gezinshereniging,
'gate-checks' bij Schiphol, mobiel vreemdelingentoezicht aan de
grenzen, 'beperkte' identificatieplicht, slechts een paar
voorbeelden van maatregelen die tot doel hebben asielzoekers en
migranten te 'ontmoedigen' naar Nederland te komen.
Binnenkort wordt in de Tweede Kamer een volgende stap genomen in de
afsluiting van Nederland: de Koppelingswet.
De Koppelingswet, overdreven, gevaarlijk en racistisch.
De gevolgen van de Koppelingswet zullen vooral op de schouders van
de migrantengemeenschap neerkomen. Door de aanscherping van het
vreemdelingenbeleid de laatste jaren balanceren veel mensen nu op
de rand van legaal verblijf. De Koppelingswet creëert een groep
mensen, die hier wel is maar niet van voorzieningen gebruik mag
maken. In 1992 bracht de Haagse sociale dienst een rapport uit over
'Leven, wonen en werken van de Haagse illegalen'. Hieruit bleek
dat migranten zonder verblijfsvergunning in sterke mate afhankelijk
zijn van elkaar of van legale landgenoten. Zowel de eerste opvang
als hulp bij het zoeken naar werk en woonruimte, als de
ondersteuning bij periodes van werkloosheid worden meestal
onderling geregeld.
Gevolg van de Koppelingswet zal zijn dat migranten zonder
verblijfsvergunning en gedoogde vluchtelingen nog geïsoleerder
komen te staan. In plaats van begrip kweekt de politiek onbegrip.
En, nog minder dan nu, zal er rekening worden gehouden met de
specifieke situatie van mensen.
Sluitstuk van het vreemdelingenbeleid
Controle, beheersing en verwijdering, dè toverwoorden van het
huidige vreemdelingenbeleid, een beleid dat al sinds eind tachtiger
jaren in de steigers staat. Met de totstandkoming van het
Uitvoeringsakkoord van Schengen stemden de lidstaten het
asielbeleid op elkaar af. Gemeenschappelijke visa,
buitengrenscontroles, boetes voor luchtvaartmaatschappijen, die
mensen zonder papieren vervoeren en instap-controles in landen waar
veel zogenaamd 'kansloze asielzoekers' vandaan komen, maken het
voor vluchtelingen steeds moeilijker Europa binnen te komen.
Tegelijkertijd vond er een inflatie plaats in de toekenning van
statussen. Een vluchtelingenstatus is bijna niet meer te krijgen,
de gedoogdenstatus werd met de vreemdelingenwet van 1994
geformaliseerd, het hoger beroep werd afgeschaft (later weer in
beperkte mate ingevoerd) en speciale vreemdelingenrechtbanken
moesten het beleid effectueren. Sluitstuk van het asielbeleid wordt
het binnenkort in Ter Apel te vestigen 'verwijderingscentrum'.
Naast het nieuwe ijzeren gordijn aan de Oder/Neisse-grens tussen
Duitsland en Polen en de militarisering van de zuidgrenzen van
Europa is ook de binnenlandse controle op elkaar afgestemd. In de
meeste landen gold al een identificatieplicht, Nederland volgde
gedwee. De in 1994 ingevoerde 'beperkte' identificatieplicht was
vooral bedoeld ter intensivering van het binnenlands
vreemdelingentoezicht. Ter uitvoering van de controle zijn de
mobiele brigades van de Marechaussee aan de grens ingesteld. In
1995 zijn er 800 extra agenten beschikbaar gesteld voor de
vreemdelingenpolitie. Eén van hun belangrijkste taken is het werken
met het Vreemdelingen Administratie Systeem (VAS).
Het VAS is inmiddels in heel Nederland ingevoerd. Het is het
controle- en registratiesysteem bij de uitvoering van de
Koppelingswet. Ook bij straatcontroles kan de politie in het
vervolg gegevens checken in dit systeem.
Uitsluiten, al uitgesloten
De discussie over het uitsluiten van migranten zonder
verblijfsvergunning van collectieve voorzieningen loopt al ruim 17
jaar. Door de jaren heen zijn er steeds weer nieuwe voorstellen
gedaan, waarvan het grootste deel inmiddels is gerealiseerd. Was
het eerst het afsluiten van de WW (Werkelossheids Wet) en WWV, een
paar jaar later werd voorgesteld de rechtsbijstand af te sluiten
voor illegale buitenlanders.
Het principe van de 'koppeling' van de verblijfsstatus aan gebruik
van voorzieningen heeft inmiddels wel vaste voet aan de grond
gekregen. Bij een aantal wijzigingen van bijvoorbeeld de Wet
Sociale Werkvoorziening en de WW werd een clausule opgenomen dat
migranten zonder verblijfsvergunning werden uitgesloten.
Ten tijde van de wetswijziging van de WW was er veel kritiek van
het Nederlands Centrum Buitenlanders (NCB). Net als bij de
'pasjeswet' zou de controle discriminerend werken. Ambtenaren
moesten immers afgaan op uiterlijk.
Uitzonderingen
De uitzonderingen op het uitsluitingsprincipe die in het voorstel
van de Koppelingswet staan zijn beperkt tot acute medische zorg,
juridische bijstand en onderwijs voor leerplichtige leerlingen.
Onder druk van de acties en standpunten van de laatste tijd stelde
staatssecretaris Schmitz in een interview in Binnenlands Bestuur
(23/2/96) dat scholen niet als controleurs hoeven op te treden.
'Scholen zullen niet verplicht worden illegale leerlingen van 17
jaar en ouder van school te sturen, de Koppelingswet is niet
bedoeld als heksenjacht op illegalen.' Ondertussen worden aan
scholen wel zoveel andere registratie verplichtingen opgelegd, dat
kinderen zonder verblijfsvergunning alsnog buiten de boot dreigen
te vallen. |
|
|